Accordeonola


Concert 1991-1 Concert 1990 Concert 1989



Programmaboekje 1990



Na een jaar hard studeren presenteren wij u weer een programma dat, naar wij hopen, net zo in de smaak zal vallen als het voorgaande concert.

Wij zijn er van overtuigd dat het programma voor een ieder aantrekkelijke stukken bevat. Van serieuze muziek tot aan het popgenre, van ouverture tot aan samba's.

Ik wens u een fijne en muzikale avond toe.

De voorzitter.



B-orkest

Gewoontegetrouw wordt deze avond geopend door het B-orkest. Zij bijt de spits af met een kort stukje van Alfons Holzschuh dat speciaal voor jeugdorkest geschreven is: Ständchen im Park. Een Ständchen, wat Duits is voor serenade, is in feite een huldeblijk aan de geliefde, staande voor haar huis gebracht. Dat de plaats van handeling nu het park is, doet niets af aan het opgewekte en lichtvoetige karakter van dit stukje muziek.

Hierna volgt een variatiewerk, gecomponeerd door Hans Felix Husadel: ABC - Variationen. De componist heeft als thema genomen het bekende Franse kinderliedje Ah, vous dírai-je, Maman, hier echter beter bekend als Altijd is Kortjakje ziek. Het werk bestaat uit het thema met daaropvolgend zes korte variaties, elk sterk verschillend van aard. Let u maar eens op de veranderingen in tempo, dynamiek en toonaard. Steeds echter is het thema, zij het enigszins verborgen, aanwezig. Een krachtig marsritme als laatste variatie besluit dit fraaie stuk.

Uit Children of the world komt het nu volgende programmaonderdeel: The time is now, van Ellen Foley en Jimmy Hall, in een bewerking van Marc Belder. Een mooie rustige melodie mondt langzaam uit in een prachtig fortissimo. Een volksmelodietje uit het Joegoslavische Belgrado vormde de aanleiding tot deze bewerking voor accordeonorkest. Opvallend is het gebruik van een voor deze muziek zo kenmerkende toonladder: de zogenaamde zigeunertoonladder. Heel veel volksmuziek uit de Balkan-landen is gebaseerd op deze toonreeks.

Het stuk dat hierna volgt behoeft eigenlijk geen toelichting. Het is één van de eerste liedjes waar mega-ster Michael Jackson beroemd mee is geworden: Ben. Na dit rustige nummer besluit het B-orkest haar optreden met een vrolijk en opgewekt stukje: Hey-Hey-Kasatschock! De componist Renato Bui staat, zoals u deze avond zult horen, altijd garant voor een goed en verantwoord stuk(je) accordeonmuziek.



B-orkest

 

 

 

Stándchen im Park

A. Holzschuh

 

ABC - Variationen

a. thema
b. alla menuetto
c. wuchtig
d. largo
e. leicht bewegt
f. sehr ruhig
g. im marschrhythmus

H.F. Husadel

 

The time is now

E. Foley/J. Hall

arr. M. Helder

Beogradjanka

anoniem

 

Ben

M. Jackson

arr. C. Dito

Hey-Hey-Kasatschockl

R. Bui

 



A-orkest

Die diebische Elster

1817, het jaar waarin deze ouverture gecomponeerd werd, was één van de meest succesvolle jaren voor de toen pas 25 jaar oude Gioacchino Rossini. Hij was een talentvol componist van de zogenaamde "opera buffa", wat Italiaans is voor "komische opera". De bekendste is ongetwijfeld de Barbier van Sevilla. Van de andere opera's die hij géschreven heeft, zijn vooral de ouvertures bekend geworden, bijvoorbeeld Willem Te11, Semiramis en IZ Signor Bruschino. De meeste van zijn ouvertures kenmerken zich door eenzelfde manier van componeren: een heel rustig begin, eenvoudig georkestreerd, gevolgd door een fel allegro met twee thema's die qua karakter enigszins in contrast staan met elkaar. De diefachtige ekster die u vanavond zult horen begint echter vrij pompeus en doet al snel aan een soort mars denken. Daarna volgt het snelle gedeelte waarin de voor Rossini zo kenmerkende virtuoze passages verwerkt zijn, afgewisseld door twee zeer bekende melodieën. Het slot wordt bereikt via een geweldige climax waarbij welhaast het uiterste gevergd wordt van het orkest.

Balder aus Portugal

Zoals de titel van dit werk al aangeeft, beschrijft deze vierdelige suite enkele indrukken van Portugal. Het is geschreven in de jaren vijftig, een tijd waarin het componeren voor accordeonorkest heel erg in opkomst was. Het eerste deel zit vol met zaken die de romantische gevoelens van de troubadour weergeven: tempowisselingen, versnelling, vertraging, sterke dynamische verschillen, luide en zachte passages, etc. Het tweede deel betreft een Portugese dans, die zeer levendig en in één vast tempo gespeeld moet worden. Dit deel staat in groot contrast met het volgende deel: een herderslied uit Santarém, een plaatsje zo'n honderd kilometer ten noorden van de hoofdstad Lissabon. Het tempo ligt beduidend lager om het klagende karakter goed tot uiting te laten komen. De suite wordt besloten met een zeer levendige matrozendans.



Burleske auf eine Spielmannsweise

De componist Franz Reinl heeft een Duits volksliedje, dat echter ook hier in Nederland bekend is, gebruikt om er een burleske van te maken. Een burleske is kort gezegd een vrolijk, komisch muziekstuk. Dit is goed te horen aan de wijze waarop het thema steeds weer op verschillende manieren terugkomt, soms duidelijk herkenbaar, dan weer een beetje verborgen. Al met al resulteert dit in een opgewekt en levendig stuk muziek waarin het accordeonorkest met al haar mogelijkheden van vele kanten wordt belicht.

Balkan Impression

Dat de Balkanmuziek een inspiratiebron is voor vele componisten moge bekend zijn. Ook de componist van dit werk, Gerhard Mohr, heeft vele kenmerkende zaken in zijn Balkan Impressie verwerkt. Opzwepende tempi, afgewisseld door slepende dramatische melodieën, bepalen grotendeels de uitstraling van dit muziekstuk. Een spannende finale leidt tot een verrassend slot.

Slavischer Tanz nr. 8

Als afsluiting van het programma voor de pauze is gekozen voor één van de vele slavische dansen van Antonin Dvo"rak. Vooral dankzij deze composities is de belangstelling voor de muziek van deze in 1841 in Tsjecho-Slowakije geboren componist snel gegroeid. Zijn muziek wordt typisch Tsjechische muziek genoemd. Zijn liefde voor de natuur wist hij op onnavolgbare wijze in tonen om te zetten. Een en ander moge blijken uit deze Slavische Dans nr. 8 die uitstekend bewerkt is voor accordeonorkest door Curt Herold.



A-orkest

 

 

 

G. Rossini

arr. C. Herold

Bildec aus Portugal

a. Romanze eines Troubadours
b. Portugiesischer Tanz
c. Hirtengesang aus Santarém
d. Portugiesischer Schiffertanz

G. Kneip

 

Burleske suf eine Spielmannsweise

F. Reinl

 

Balkan Impression

G. Mohr

 

Slavischer Tanz nr. 8

A. Dvorak

arr. C. Herold

 

 

 

PAUZE

 

 

 

Modern Suite

R. Bui

 

Jalousie

J. Gade

arr. B. Hartmaren

Cole Porten - Medley

Cole Porten

arr. R. Bui

A Trumpeters's Lullaby

L. Anderson

arr. T. Schlunck

Sicilia

F. Apollonio

arr. H. Liidera

A Bands

C.B. de Hollands

arr. H. Ehme

West Side Story

L. Bernstein

arr. H. Ehme





Concert 1991-1 Concert 1990 Concert 1989






Accordeonola