Accordeonola


Concert 1990 Concert 1989 Concert 1987






Beste mensen,

Wat later dan U van ons gewend bent,
toch een concert. De verbouw van de
schouwburg is hier debet aan.

Het traditionele dansje na afloop vervalt
dit jaar.

In plaats daarvan zouden wij het zeer op
prijs stellen als U dan nog even gezellig
blijft napraten in het schouwburg-
café, Passe-partout.

Ik wens U een hele fijne avond.

De Voorzitter.



P R O G R A M M A

 

B-orkest

l. Primavera - ouverture

H. Naf

 

2. Hamburger Skizzen

I. Bliek vom Michel
11. Auf dern Fischmarkt
111. Mondlicht auf der Alster
IV. Eine Fahrt mit der U-Bahn

A. Willscher

 

3. Fröhliche Kutschenfahrt

R. Bui

 

4. Aus dem Schwarzwald

I. Fröhliche Ausflug
II. Bliek ins Tal
III. In der Bauernstube
IV. Zum Abschied

V. Hasselman

 

5. Swing - Fanfaren

R. Bui

 

 

A-orkest

l. Marsen in B

S. Prokoffief

arr. H. Ehme

2. Har lekinaden

I. Burlesque
II. Valse comique
III. Jeux capricieux

A. Götz

 

3. Florentinisches Konzert

G. Mohr

 

4. Prafugium

H. Ehme

 

5. Parlez-moi d'amour

R. Würthner

 

 

P A U Z E

 

1. American Impressions

C. Mahr

 

2. Brusseler Spitzen

A. Vossen

arr. W v.d. Tak

3. Elizabethan Serenade

R. Binge

arr. C. Dito

4. Tango della Marquesa

H. Ehme

 

5. Polka aus der Steiermark

T. Schlunck

 

6. Czardas

V. Monti

arr. H. Rauch

7. Kalinka

trad.

arr. C. Dito

8. La petite valse

J. Heyne

 

9. Españia Cañi

P. Marquina

arr. B. Hartmann

10. Hollands

 

arr. C. Dito

 

Met medewerking van dansschool CORMA



PROGRAMMABESPREKING


B-orkest


Primavera-ouverture

Midden in de winter laat het B-orkest U alvast
kennismaken met het volgende jaargetijde. Prima-
vera betekent immers: 'het begin van de lente'.
Luistert U maar aandachtig naar het serieus en
toch weer speels opgezette stuk, dat in afwisselende
fragmenten de verschillende lente-sferen
laat horen. Zo begint het stuk bijvoorbeeld met
een langzaam, bijna plechtig gedeelte dat overgaat
in een rustig kabbelende melodie. Dan,
ineens, komt het blijmoedige karakter aan bod.
Vervolgens hoort U een vrolijke lente-wals,
waarna de eerder gehoorde thema's weer terugkomen.
Kortom een ontspannen opening van deze
avond.


Hamburger Skizzen

Dit uit 4 delen bestaand stukje, geschreven door
de duitse componist Andreas Willscher, schetst,
zoals de titel al aangeeft, een beeld van de
noord-duitse stad Hamburg. Elk deeltje geeft een
apart beeld van deze grote plaats. In deel 2
brengen we een bezoek aan de levendige vismarkt
en deel 4 bezorgt ons zelfs een ritje met de
metro! De componist heeft zich hier en daar
bediend van een niet-alledaags klankidioom,
waardoor er een hele aparte sfeer ontstaat.


Aus dem Schwarzwald

Viktor Hasselman heeft het zwarte woud in Zuid-
Duitsland als voorbeeld gehad bij het schrijven
de suite 'Aus dem Schwarzwald'. Kenmerkend is de
gezelligheid en gastvrijheid van het duitse
land, die goed tot uitdrukking komen in de
muziek. Een en ander is te horen in bijvoorbeeld
het 2e deel: 'Bliek ins Tal' of het 3e deel: 'In
der Bauernstube'.


Fröhllche Kutschenfahrt / Swing-Fanfaren

Renato Bui is een goede bekende in de accordeonwereld,
althans wat de amusementssector betreft.
Op verantwoorde wijze schrijft hij muziek die
bij een ieder goed in het gehoor liggen, zonder
oubollig of gezapig te worden.


A-orkest


Marsen in B

De componist Sergei Prokoffief is waarschijnlijk
het meest bekend van het muzikale sprookje
'Peter en de Wolf' dat op veel scholen in de
muziekles behandeld wordt. Zijn markante stijl
van componeren is verwerkt in een prima arrangement
voor accordeonorkest door Heinz Ehme.


Harlekinaden

In de franse theaterstukken uit de 17e en 18e
eeuw was een harlekijn de grapjas, die al
spoedig de karakteristieke figuur van de
komische opera werd. In tegenstelling tot de
clown of de Jan Klaassen was hij niet de domme,
simpele nar, die overal inliep, maar de ernstige,
vaak treurig kijkende, pientere bengel.
Met drukke gebaren en snel afwisselende pantomimes
maakte hij het publiek aan het lachen.
Gezien deze franse, historische achtergrond
heeft de componist Adolf Götz de 3 delen van
franse titels voorzien. De muzikale ingrediënten
die hij in dit stuk gebruikt zijn van uiteenlopende
aard. Het meest opvallende is echter het
veelvuldig gebruik van maatwisselingen, die
juist zo duidelijk de rare sprongen, grimassen
en eigenaardige trekken van de harlekijn laten
horen. Kortom een uitstekend stuk om aandachtig
naar te luisteren.


Florentinisches Konzert

Na een vrij statig intro wordt een thema ingezet
dat daarna als een soort fuga wordt verwerkt.
Hiermee wil de componist een verbinding leggen
met de stad Florence, die in de muziekgeschiedenis
een belangrijke rol heeft gespeeld. Na dit
fugatisch gedeelte volgt een mooie melodie die
het orkest leidt tot een geweldige climax.
Spanning en ontspanning is eigenlijk het centrale
thema in dit Florentijns concert.


Präfugium

Dat de muziek van Johann Sebastiaan Bach blijft
boeien en inspireren is een bekend gegeven. Vele
componisten na zijn tijd(1685-1750) werden gemo-
tiveerd tot het schrijven en arrangeren van vele
stukken in de meest uiteenlopende stijlen. Niet
alleen in de klassieke muziek maar ook in de
jazz- en popmuziek heeft Bach als voorbeeld
gediend. "Zet er een bas en slagwerk onder en
Bach swingt dat het een lieve lust is!". Dat dit
gegeven maar al te waar is, bewijst Heinz Ehme
met deze compositie, die gebaseerd is op het
preludium en de fuga in Cis, uit het
1 Wohltemperiertes Clavier', een monumentaal werk
uit 1722.


Parlez-moi d'amour

Dit beroemde lied van Jean Lenoir heeft Rudolf
Würthner in gedachten gehad bij het schrijven
van dit fantasiestuk. Het is een heerlijk stuk
muziek geworden niet allen voor het orkest, maar
vooral voor de toehoorders.


Heel veel luisterplezier!





Concert 1990 Concert 1989 Concert 1987






Accordeonola